Gamergate en de toekomst

Hoe verder? Dat is de vraag die velen zich na meer dan anderhalf jaar activiteit beginnen te stellen. Noxteryn zei dat Gamergate zijn doel heeft bereikt. Lucas vindt dat er nog heel wat te bereiken is. Elsbeth verloor haar interesse en is niet echt meer actief. Ook ik laat het tegenwoordig grotendeels liggen.

Al 17 maanden duurt het conflict, en het einde is nog niet in zicht. De meest belichte nieuwsberichten deze maand op het centrale forum van Gamergate, de subreddit KotakuInAction, gaan over hoe een Amerikaans congreslid haar macht als overheidsmedewerker gebruikte om te zorgen dat een game gecensureerd werd. Hoe Richard Dawkins, beroemd atheist en auteur wordt bedreigd door een academicus. Hoe een centraal figuur in anti-Gamergate opeens uit de gratie viel, hoe een journalist van Salon openbaar zegt dat hij van plan is een journalist en een anti-feminist – een van hen een prominent Gamergate-voorstander – te beschuldigen van pedofilie. Hoe een anti-Gamergater klaagt over censuur in haar favoriete tv-show terwijl enkele weken terug zij zelf probeerde een developer te dwingen om zijn game te censureren.

“Gamergate heeft zich tegenwoordig in tweeën gesplitst.”

Dit is slechts een greep uit wat er gebeurt, en hier negeer ik ook nog alle niet Gamergate-gerelateerde berichten over de gebeurtenissen op nieuwjaar in Keulen en andere steden in Europa, hoe de Zweedse media toegeeft dat zij berichten over misdaad door vluchtelingen censureren en andere media-problemen die hun thuis vinden in een van de weinige plekken op reddit (en misschien wel het internet – Facebook is begonnen met het verwijderen van ‘racistische’ posts over vluchtelingen in Duitsland) die de berichten niet lijkt te verwijderen.

Tweedeling

Gamergate heeft zich tegenwoordig in tweeën gesplitst. Er is een deel van de beweging die nog steeds bezig is met gamejournalistiek, die nog steeds probeert om te checken dat het ethisch beleid waar het aan het begin om ging overal wordt toegepast en dat bedrijven stoppen met het misleiden van de consument. Het andere deel is met name bezig met het vechten tegen wat zij ‘Social Justice Warriors’ noemen, de mensen die vragen om censuur en aanpassingen omdat ze bijvoorbeeld vinden dat vrouwen in games te schaars gekleed zijn, maar tegelijkertijd beargumenten dat je je als vrouw zou moeten mogen kleden zoals je wil. Mensen zoals Guthrie, die anderen aangeven omdat ze het niet met haar eens zijn op twitter. Mensen die je werkgever bellen en eisen dat je wordt ontslagen omdat je de verkeerde mening hebt.

Dit is een journalistieke productie, maar mij werd verteld dat het bij blogs ook belangrijk is om het persoonlijk te maken, dus vergeef me dat ik mijn eigen mening weer geef, maar mijn interview met Noxteryn heeft ook mijn ogen geopend.

Mensen zoals Sarkeesian, Quinn en alle andere figuren die hun persoonlijke mening als regel aan de game-industrie op willen leggen, hebben het nog steeds zonder twijfel fout. Censuur zal nooit acceptabel zijn, en er zal nooit een moment zijn dat wij als maatschappij moeten zeggen ‘dit deel van je creatieve visie klopt niet, verander het’.

“Er moet nooit een moment zijn dat iemand een ander het zwijgen oplegt omdat zij het niet eens zijn met wat de ander zegt, hoe ridicuul het ook is.”

Maar Gamergate is inderdaad zijn originele punt kwijt. De meeste doelen die aan het begin werden gesteld – exclusief het ontslaan van journalisten die al fouten hadden begaan – zijn bereikt. Gamergate zou nu passief moeten worden en gaan fungeren als mediawaakhond, zoals een deel van de groep doet. Gamergate zou zich moeten terugtrekken en alleen opduiken wanneer er iets fout gaat dat gerelateerd is aan Gamergate.

Het andere, radicalere deel trekt Gamergate door en maakt er precies van waar het in het begin zo tegen in ging: de verminderende vrijheid van meningsuiting en mediacensuur. Ze willen gaming-publicaties een volledig verbod opleggen om ooit meningen die niet direct betrekking hebben tot de game waar zij het over hebben te publiceren, maar dat is ook geen oplossing. Ik breng mijn eigen mening nu in om mijn punt te beargumenteren: jullie gaan te ver. En dat moet gezegd kunnen worden. Er moet nooit een moment zijn dat iemand een ander het zwijgen oplegt omdat zij het niet eens zijn met wat de ander zegt, hoe ridicuul het ook mag zijn.

Radicalisering

Toen ik op zoek was naar informatie en bronnen voor mijn artikelen maakte ik een post met het verzoek of mensen zich zouden willen melden als ze geïnteresseerd waren in een interview. Veel van de reacties die ik kreeg waren positief. Ook de Nederlanders die ik heb gesproken waren heel vriendelijk. Ik reageerde op iemand die kritiek had op mijn insteek – hij dacht dat ik een negatief stuk ging schrijven over hoe Gamergate een haatgroepering zou zijn. Ik corrigeerde hem, waarop hij zijn excuses aanbood.

Ik kreeg echter één reactie die nog steeds een nare smaak in mijn mond achterlaat. Een gebruiker vertelde me dat de media een “gezworen vijand” van Gamergate is en dat “Elke demografische groep en instituut ter wereld bezweken is aan de Social-Justice kanker”, dat de enige reden dat ik wou schrijven over het onderwerp was om meer clicks en geld te verdienen aan mijn gesensationaliseerde verhaal en dat het arrogant was om openheid van van ze te verwachten.

Hij sloot af met de opmerking “We hebben geen hulp nodig, en jij, als journalist zijnde, gaat het ons sowieso niet geven. Gamers hebben je niet nodig. Het is ons altijd al in ons eentje gelukt”

Is dit de persoon die ik wil steunen? Nee. Dit is precies de persoon waar de media het over heeft gehad. De arrogante, kwade kerel die zijn woede af wil reageren op de wereld. Ik had opeens een stuk meer begrip voor wat de media zei over Gamergate. Het is nog steeds niet zo dat de hele beweging zo is, maar ik realiseer me ook dat dit beeld van gamers niet compleet is verzonnen.

“Gamergate is geen vaste entiteit, noch is het een vaste set ideeën.”

Gaming-publicaties hebben het recht op een mening, net als elke andere publicatie. Het is duidelijk dat de Telegraaf rechts is en de Volkskrant links, en niemand heeft daar problemen mee. Wat belangrijk is is dat het geen invloed heeft op hun waardeoordeel over games. Games zijn niet objectief slecht omdat er niet genoeg minderheden in zitten of omdat de rok van het hoofdkarakter bizar kort is. Wil je het daar over hebben, ga je gang. Maar doe dat in een apart artikel, of maak het slechts een onderdeel van je review – niet je focus.

Verandering

Ik heb het vaak gezegd, maar het zelf eigenlijk nooit verwerkt: Gamergate is geen vaste entiteit, noch is het een vaste set ideeën. Gamergate verandert constant, net als de rest van de wereld. Zeggen dat je voor of tegen Gamergate bent werkt net als een bepaalde politieke partij steunen. Ben je misschien het ene jaar voor D66 en doen ze iets waar jij het niet mee eens bent, dan kan je mening spontaan veranderen. Zo ook met Gamergate. Ik ben deze productie ingekomen als voorstander van Gamergate en verlaat hem, net als Noxteryn, als een voormalige. Gamergate is veranderd.

In 2014 zou iemand zoals de commenter die op mij reageerde gedownvote zijn en zou hem zijn verteld dat hij niet zo radicaal moet zijn. Dat hij Gamergate op deze manier tegenwerkt en dat, wil het ooit succesvol worden, Gamergate de gratie van de media moet winnen, niet antagoniseren. Anderhalf jaar later is dit compleet verdwenen. Het comment eindigde met een beoordeling van +3, hoger dan de reactie waarin ik hem vertelde dat hij gigantisch onbeleefd was en dat ik journalist ben om verslag te doen van de gebeurtenissen, niet om zijn schoothondje te zijn en zijn propaganda te verspreiden.

Journalisten moeten volgens de meest radicale Gamergaters nu vanuit de politieke perspectieven van Gamergate schrijven – niet meer uit een neutraal perspectief. Het originele doel van Gamergate is voor hen niet genoeg meer. Zij willen geen medianeutraliteit. Wat zij willen is zelf de controle hebben over de media, in plaats van een ander.

Leave a Reply

