“Nare dingen naar elkaar schreeuwen heeft in geen enkel conflict ooit gewerkt” – Elsbeth Heersink, Anti-Gamergater

 

Om tot slot nog iemand te spreken die zonder meer tegen gamergate is, Elsbeth Heersink. Elsbeth is studente journalistiek aan de School voor de Journalistiek in Utrecht (waar de auteur van deze blog ook zit) en heeft vorig schooljaar een eigen blog bijgehouden over het onderwerp vanuit haar perspectief.

393bac0.jpgWat heeft je in aanraking gebracht met Gamergate/wat was het evenement dat zonder meer je mening over Gamergate bepaalde?
Ik las een artikel op Kotaku over het lastigvallen van Anita Sarkeesian. Ze had een kritische video gemaakt over vrouwelijke personages in games. Kotaku linkte ook door naar comments op fora, waarin zulke hevige anti-vrouw sentimenten werden geuit dat ik er gewoon een beetje bang van werd. Toevallig moest ik in die tijd beginnen met een eigen blog, waardoor ik de beweging ging volgen.

Wat is je persoonlijke reden voor je interesse in Gamergate?
Vooral de manier waarop GamerGaters praten over vrouwen. Op sommige fora zijn de reacties echt vrouwenhatend, iets wat mij persoonlijk erg kwetst. Ik wil niemand wat slechts toewensen en al helemaal niet iemand die ik niet ken. Het verhaal van Zoe Quinn heeft twee kanten, het is een hij-zegt-zij-zegt verhaal.  Misschien is het waar dat ze met gamejournalisten naar bed is geweest voor betere reviews, maar misschien ook niet. Zelfs al is dat zo, dan zie ik nog geen reden voor duizenden vreemde mannen om een vrouw zodanig lastig te vallen dat ze uit angst haar huis verlaat. Ze is geen engel, maar dit doet je iemand niet aan.

Waarom denk je dat mensen voorstander van Gamergate zijn?
Heel eerlijk denk ik dat er een deel zielige mannen is die vanuit hun kelder weer een nieuw speeltje hebben om lekker op te trollen. In mijn ogen zitten ‘normale’ mannen namelijk niet voor hun lol elkaar op te stoken op sites al 4chan en reddit…Voor het andere deel kan ik natuurlijk niet praten, maar ik denk dat er een verontwaardiging is als gamer, dat je er achter komt dat sites, makers en journalisten die je vertrouwt onder een hoedje spelen. Dit is de industrie die je volgt en vertrouwen in hebt en als zoiets uitkomt wil je een bepaald onrecht rechtzetten. In ieder geval, dat is wat ik wel kan begrijpen.

Is gamergate nog ‘te redden’? Wat moet er volgens jou worden veranderd voor je de beweging als legitiem beschouwt?
Ik beschouw GG zeker als een legitieme beweging, alleen een die een verkeerde wending heeft genomen. Met veel punten over de corruptie in de gamejournalistiek ben ik het met ze eens, maar niemand neemt je serieus als een van de eerste pijlers in je beweging is om mensen lastig te vallen en een complete groep gamers uit te sluiten. Ja, newsflash, inmiddels spelen heel veel vrouwen ook gewoon games. Inmiddels hou ik de beweging al een tijdje niet meer actief in de gaten, maar ik hoor er ook vrij weinig meer van. Dat is jammer, want juist de spelers moeten de markt en de journalisten aansporen om transparanter te zijn.

Wat is je mening over de problemen die door Gamergate worden aangekaart? Ben je van mening dat er een probleem is met gamejournalistiek?
Zeker. Maar deze problemen zijn in mijn ogen niet anders dan problemen in de journalistiek en ook andere bedrijfstakken. Overal is er ongelijkheid en weinig representatie van verschillende culturen, bedrijven die in het geheim afspraken maken over dingen en personeel dat dingen doet die ethisch niet verantwoord zijn. Maar als freelancer zijnde vind ik dat niet gek. Voor jou zijn er 10 anderen die hun mond niet open doen, die wel afspraken als developer onderling willen maken etc. etc. Het is tot diep in de kern verrot en gewoon niet eenvoudig op te lossen.

Wat zou je willen zeggen tegen andere anti-Gamergaters?
Kom met antwoorden op de problemen, roep mensen op in en rondom de industrie en vooral – laat je niet gek maken door de pro-Gamergaters. Nare dingen naar elkaar schreeuwen heeft in geen enkel conflict ooit gewerkt, dus waarom zo hardnekkig twee kanten zoeken? Volgens mij zijn er veel mensen aan beide kanten die wel een beweging van verbetering willen zien, dus focus vooral op het oplossen van de problemen in de gamejournalistiek.

Leave a Reply

