Gamergate – anderhalf jaar aan resultaten

Naast bijna 8 miljoen tweets onder de hashtag #GamerGate hebben de mensen achter deze tag in de afgelopen 17 maanden ook heel wat grijpbaars bereikt. Van grote winsten tot een hele serie kleine overwinninkjes.

Hoe je het ook wendt of keert, en ondanks dat er waarschijnlijk geen enkele nieuwssite is die het toe wil geven, Gamergate heeft online journalistiek en de discussie daarover permanent veranderd.

Om te beginnen, twee van Gamergate’s grootste vijanden, Kotaku.com (Alexa ranking #919) en Polygon.com (Alexa ranking #1.943) veranderden hun regels zodat wanneer hun medewerkers schrijven over iemand die zij via donatiewebsite Patreon ondersteunden, zij verplicht zijn te vermelden dat zij een financiëel aandeel hebben in die persoon. Ook IGN (#332), PC Gamer (#1723) en Eurogamer (#4213) brachten veranderingen aan in hun ethisch beleid als directe reactie op Gamergate.

Screen Shot 2016-01-17 at 17.05.13.pngOok nam Gamergate contact op met de Amerikaanse Federal Trade Commission, de overheidsinstantie die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen en toepassen van wetgeving met betrekking tot bedrijfsvoering en het beschermen van de rechten van de consument. Naar aanleiding van de klachten van Gamergate voerde de FTC nieuwe regels door die zorgen dat nieuwssites bij ‘native advertising’ of ‘advertorials’, advertenties die gecamoufleerd zijn als normale content van de website of andere publicatie, duidelijker aan moeten geven dat het gesponsorde content is. De FTC heeft in emails bevestigd dat de acties van Gamergate mede aanleiding waren om deze veranderingen door te voeren.

Adverteerders en geld

Screen Shot 2016-01-17 at 17.22.29.pngAndere mailcampagnes door Gamergate hadden ook succes. Toen Gamergate emails begon te sturen naar bedrijven die adverteerden op websites die zij als onprofessioneel (of erger) beschouwden, stopten onder meer Mercedes-Benz, BMW, Olympus, Yahoo, Electronic Arts, General Motors, Adobe, Acer, Samsung, intel, Blackberry en nog vele anderen hun advertentiecampagnes op de betrokken websites.

 

In Oktober 2014 publiceerde Gawker Media een artikel met als titel ‘Hoe we werden gepakt door de fascistische leugenaars achter Gamergate‘, waar zij zeiden al duizenden dollars te hebben verloren als gevolg van Gamergate, en verwachtten dat dit zo door zou gaan. Die voorspelling kwam uit toen Gawker-CEO Nick Denton in december 2014, in de meeting waar hij zijn vertrek bij Gawker aankondigde, vertelde over de financiële impact van Gamergate. Het netwerk, dat volgens critici al jaren een verkapt advertentieplatform was en al maandenlang ongenuanceerd negatieve artikelen schreef over Gamergate, had in vier maanden al zeker één tot tien miljoen verloren aan het vertrekken van adverteerders. Ook de editorial director vertrok. Er is sindsdien geen informatie meer naar buiten gekomen, maar gezien de verstreken tijd en de nog altijd dalende bezoekersaantallen van de websites is het aan te nemen dat het verlies inmiddels boven de 10 miljoen ligt

Journalisten en goede doelen

Een van de eerste dingen die na het begin van Gamergate is gebeurd is de ontdekking van GameJournoPros, een mailinglist voor gamejournalisten bij een aantal grote gamingwebsites. Mailinglijsten zijn geen probleem an sich, maar de 150 leden tellende GameJournoPros werd gebruikt om dekking rond het incident met Zoe Quinn te coördineren en er werd zelfs de suggestie gedaan gezamenlijk een cadeau voor haar te kopen. Dit betekent niet dat alle mensen op de lijst dingen fout deden. Zo zei Mike Futter van Gameinformer “I would prefer not to be associated with this. It feels wrong to me. I think it feels very off to reach across the fence from journalist to subject in this way. I prefer professional distance, especially given the accusations being levied at us from outside.”

Het grootste probleem van GameJournoPros was nog wel dat de lijst niet alleen journalisten bevatte. Ook mensen als Tom Curtis, Marketing executive bij AAA studio Ubisoft, en Billy Shibley, community manager bij uitgever Activision stonden op de lijst. Dit maakte dat deze bedrijven direct contact hadden met de journalisten die onpartijdig over hen zouden moeten schrijven. Reden dat de informatie over de lijst gelekt werd, was dat leaker William Usher er problemen mee had dat “sommige leden van de lijst hun platform actief gebruikten om een frame te pushen dat gebaseerd is op leugens en feitelijke onjuistheden.”

Gamergate richtte ook de website Deepfreeze op. Deepfreeze is in essentie een database van journalisten en de ethische fouten die zij – bewijsbaar – hebben begaan. Hevigheid van de vergrijpen  Leigh Alexander die meermaals lovend over vrienden schreef zonder hun vriendschap te vermelden tot Ben Kuchera die probeerde te zorgen dat iemand ontslagen werd omdat zij het niet met elkaar eens waren op twitter.

Herbouwen

Gamergate heeft publicaties opgestart en geholpen te groeien. Websites die door Gamergate worden ondersteund wegens hun professionaliteit en transparantie hebben zich kunnen ontwikkelen als gevolg van de steun van Gamergate. Sites als TechRaptor zijn gigantisch gegroeid – TechRaptor is 136.682 plekken omhoog gegaan in de Alexa ranglijsten. De door Gamergaters opgerichte website goodgamers.us is helaas na precies 11 maanden functioneren op 7 augustus 2015 gesloten. Ook grotere nieuwssites die aanpassingen hebben gemaakt, bijvoorbeeld The Escapist (#8451) kunnen rekenen op de steun van lezers die de publicaties die zij als oneerlijk en ethisch verbolgen zat zijn. Een andere site die meer aandacht heeft gekregen sinds de start van Gamergate is de christelijke gaming-review site ChristCenteredGamer – niet omdat zo’n groot deel van Gamergate religieus is (73% is atheïst) maar omdat deze site twee aparte beoordelingen geeft: Een beoordeling van de kwaliteit, en een beoordeling in hoe verre het overeenkomt met christelijke normen en waarden.

Screen Shot 2016-01-17 at 17.52.02.pngNiet alleen heeft Gamergate zich ingezet om journalistieke publicaties te verbeteren, Gamergate heeft ook geld opgehaald voor speelgoed voor arme kinderen ($7.369), het Amerikaanse Fonds voor Zelfmoordpreventie ($5.560), het beschermen van zeehonden ($5.579), consoles voor chronisch zieke kinderen ($6.662) het centrum tegen pesten ($16.787) en een project om vrouwen te leren om games te maken ($71.496). Dit laatste project is de game jam die Quinn had geprobeerd te saboteren omdat deze een directe concurrent was voor haar eigen game jam.

Een vaak geuite kritiek op Gamergate is dat het een monster is dat puur is belust op de vernietiging van de gamejournalistiek in haar huidige vorm, en niets doet om een beter alternatief te leveren. Uit deze lijst komt een ander verhaal naar voren. Zonder een waardeoordeel te geven is het simpelweg niet waar dat gamergate niet actief verandering brengt in de industrie. De beschuldiging dat de interesse in ethisch beleid alleen een façade is om de beweging legitiem te laten lijken blijkt en blijft ongegrond.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s